@::SELAMAT DATANG KE SAINTISISLAM::@

9 Beza Orang SIBUK dan Orang PRODUKTIF

0 comments
Assalamualaikum.

Kali ini mari kita bicarakan perbezaan antara sibuk dan produktif. Kita sering mendengar orang mengeluh mengatakan dia sentiasa sibuk. Tapi, adakah sibuk itu menjadikan kita seorang yang produktif. Mari lihat 9 perbezaan antara orang yang SIBUK dan orang yang PRODUKTIF.

1. Orang SIBUK menceritakan betapa sibuknya dia manakala mereka yang PRODUKTIF membiarkan tindakan dan hasil kerjanya bercakap bagi pihaknya.

2. Orang SIBUK sering bercakap soal PERUBAHAN namun mereka yang PRODUKTIF adalah yang menggerakkan perubahan.

3. Orang SIBUK mahukan semua orang juga sibuk. Tiada yang senang lenang. Tapi yang PRODUKTIF mahukan orang lain produktif dan efektif dalam apa sahaja pekerjaan mereka.

Amalan 10 malam terakhir Ramadhan

0 comments


Assalamualaikum.

Hari cepat berlalu. Masa berganti, setiap saat dilalui dengan begitu cepat. Ternyata Ramadhan kali ni memang mencabar terutamanya saudara-saudara kita di Pakistan, Bangladesh dan beberapa negara lain yang mengalami musim panas luar biasa yang telah mengorbankan lebih dari 1000 orang.

Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan untuk menikmati Ramadhan 1436H ni. Berapa banyak sudah amalan yang telah berjaya kita amalkan. Bukan kuantiti sebenarnya dicari tetapi kualiti. Banyak muka surat Al-Quran dibaca sekali pun, jika akhlaknya masih serupa, jika tadabbur Al-Quran juga tidak dibuat amatlah malang. Nasihat untuk diri sendiri juga. 

Memasuki 10 malam terakhir ini, sama-sama kita cari Malam Al-Qadar yang bersamaan 1000 bulan iaitu sekitar 83 tahun 3 bulan . Bayangkan setiap amalan ketika malam itu, bersamaan dengan 83 tahun amalan yang sama. Banyak tu. Mari kita motivasikan diri dengan Hadis sahih dibawah:

Telah menceritakan kepada kami Qutaibah bin Sa'id telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Ja'far telah menceritakan kepada kami Abu Suhail dari bapanya dari 'Aisyah radliallahu 'anha bahwa
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Carilah Lailatul Qadar pada malam yang ganjil dalam sepuluh malam yang akhir dari Ramadhan".
-HR SAHIH BUKHARI 


Carilah pada malam ganjil. Malam ganjil pastinya malam 21,23,25,27, dan 29 Ramadhan. Apa nak buat malam itu. Macam2 boleh buat. Antaranya;

Bacalah Al-Quran

Dirikan malam dengan membaca Al-quran. Jika malas sangat, kuncilah jam, bila bangun, baca Al-Fatihah dan tidur semula. Itu paling simple untuk yang sangat TAK LARAT nak bangun. Daripada tak buat langsung

Solat Malam

Dirikanlah solat malam seperti solat Sunat Tahajud, solat Sunnat Hajat , Solat Sunnat Taubat dan Solat Sunnat Witir. Jika tidak mampu, cukuplah hanya dengan Solat sunnat Tahajud dan witir. Kalau nak senang bangun, bangun sebelum sahur...dalam 15 minit sebelum sahur. Jika anda bersahur jam 5.30 pagi. Bangunlah seawal 5-5.15 pagi. Apalah sangat 15 minit tu. Ada sesetengah manusia, 2-3 pagi sanggup berjaga untuk PASUKAN BOLA mereka!

Perempuan UZUR?

Pahala masih boleh diraih walaupun anda dalam keuzuran. Zikirlah selalu. Selawat. Tambahan ketika sediakan juadah bersahur untuk suami dan anak2. Jangan kedekut suara. Zikirlah dalam kesayuan subuh. Insyaallah semoga kita diganjarkan Allah sebanyak2nya dibulan Barakah ini.

Sedekah

Pernah tak anda bersedekah setiap hari? Sedekahlah walaupun RM1 setiap hari. Bantulah kawan2 dan saudara mara yang susah. Mereka mungkin segan nak meminta, tapi tak salah untuk kita yang mampu, BELANJAlah mereka. Berbuka-Bersahur. Jangan risau, harta kita yang kita BERIKAN itulah HARTA KITA sebenar. Yang disimpan dalam BANK akan jadi harta orang lain juga bila kita MATI.

Jika tak berduit? Senyum itu sedekah juga. Menolong orang juga sedekah. Bahkan membuang halangan ditengah jalan juga sedekah. 


Banyak lagi amalan yang boleh kita amalkan bersama. Yang terpenting IKHLAS. Buat lah beribu-ribu amal sekalipun, jika RIYA` yang dicari, kebanggaan yang mahu diraih, nescaya KITA rugi. Penat je bangun malam tapi KOSONG yang diperoleh. Amatlah beruntung mereka yang buat dikala semua orang TIDAK TAHU amalannya.

Jauhi RIYA`. Jangan ungkit. Beri dan BUAT kemudian lupakan AMALAN baik ANDA. Itu lebih baik dari ANDA buat dan merasa sudah cukup BANYAK AMALAN. 

Sekian, Peringatan untuk diri sendiri dan rakan2 netizen sekalian. Semoga keikhlasan sentiasa menjadi pakaian kehidupan kita. 

Selamat Beramal!

ASTAKA MOROCCO PUTRAJAYA

0 comments
Pintu masuk ke Astaka Morocco

Assalamualaikum. Cuti sekolah baru berlalu. Banyak aktiviti dapat kita sudahkan bersama keluarga bukan? 

Ada yang bawa anak berjalan...ada yang tolong ibu memasak..ada yang ke kebun. Kesempatan cuti ni kalau tak keluar
memang tak sah.

Saya nak kongsi dengan semua tentang satu tempat yang jarang orang pi (pandangan saya la) tapi menarik.Mana lagi kalau bukan sekitar Putrajaya. Kawasan yang saya maksudkan ialah di ASTAKA MOROCO ,Presint 1,PUTRAJAYA. Terletak dalam Taman Botani.

Lanskap sebaik masuk ke Astaka

LIRIK LAGU DPA

0 comments
PTD BIL 2/2014 NOVAS

Assalamualaikum,

Nak cari lirik lagu DPA bukan mudah. Lirik lagu Diploma Pengurusan Awam ni memang mencabar sebab tak ramai blogger dah yang aktif dan nak share benda-benda macam ni.

So biarlah saya share supaya batch-batch DPA akan datang senang nak cari. Selamat menjalani DPA dan menjadi PTD UNGGUL.


LIRIK LAGU DPA

Sentiasa Selangkah dihadapan
Dijadikan pedoman
Itulah iltizam kami peserta Diploma Pengurusan Awam

Keteguhan sahsiah dan pekerti
Lambang keunggulan PTD
Kesopanan serta kesusilaan jadi keutamaan

Kami berikrar terus berusaha menjiwai keunggulan
Sifat mulia teguhkan ketrampilan
Asas ke arah kecemerlangan

Perkhidmatan Tadbir Diplomatik
Jasa kepada pertiwi
Meneruskan tradisi ini
Aspirasi dan komitmen kami
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...