@::SELAMAT DATANG KE SAINTISISLAM::@

Relevenkah perkahwinan di usia muda?



Salam.


Perkahwinan sememangnya topik hangat saya awal bulan 3 ini.Dalam bulan ini memang banyak perbincangan dan forum berkaitan cinta dan kahwin khususnya di UM.Dalam kesempatan waktu yang agak terbatas sempat juga mengambil masa untuk menghadiri satu FORUM : Relevenkah perkahwinan di usia muda?Anjuran Akademi pengajian Islam UM.Satu tajuk yang menarik.


Dalam ym saya dengan kakak senior, memberi pandangannya bahawa semestinya ahli forum akan sepakat untuk mengatakan tidak elok berdasarkan forum yang pernah diadakan.Namun saya gagahkan diri untuk dengar sendiri pandangan dari ahli panel.Barangkali mungkin yang dulunya ahli panel lain.


Tertanya kenyataan senior itu kurang tepat.Saya dapt simpulkan bahawa ahli panel bersetuju dengan perkahwinan awal tapi bersyarat.Dibawah ini saya kemukakan nota-nota penting yang sempat saya catit semasa forum berlangsung.


  • Jiwa celaru kerana tiada cinta

  • Perkahwinan tak susah dan tak mudah

  • Perspektif ibubapa bila anak nak kahwin semasa usia muda: Pelajaran terabai, Nak tanggung macam mana anak bini.

  • Oleh itu: ubah persepsi ibu bapa dengan buktikan bahawa kita mampu untuk menghadapi semua ini dengan persediaan.Contoh: Mendapat kecemerlangan dalam pelajaran, ada tabungan sendiri.

  • Persediaan mesti cukup: Persediaan mental,fizikal dan emosi: Mesti BANYAK SABAR!

  • Persediaan cukup berat: Pikul tanggung jawab besar bila kahwin




  • Cinta yang dibuat atas dasar suka-suka maka ia di ambang BAHAYA

  • Kalau serius maka tunjukkan serius dengan memecahkan perspektif ibu bapa seperti yang diterangkan diatas.

  • Terdapat sesetengah orang yang bercinta sebab ikut-ikut ataupun Emosi tak matang yang mana terlalu bergantung pada orang untuk buat keputusan.Maka ia memilih untuk bercinta supaya di `support`.Orang yang sensatif juga begitu.

  • Perkahwinan perlu mendapat restu mak dan ayah dalam mendapat keberkatan.

  • Matang awal adalah digalakkan berkahwin awal.Matang di sudut emosi,fizikal dan mental.

  • Paling mustahak adalah matang EMOSI.

  • Kebanyakan kes ceria di malaysia adalah kerana masalah remeh temeh seperti nasi panas sangat dan sebagainya (contoh dari ahli panel).

  • Ketika undergraduate tak digalakkan kahwin kerana masalah wang dan sebagainya.

Itulah sedikit point.Dan kebanyakan ahli panel adalah kahwin awal .Sebagai contoh Prof. Dr M. Hamdi berkahwin pada usia 24 tahun ketika mengambil master.Mungkin ini kot definisi awal.


Kahwin oh kahwin?


Saya cukup bersetuju bahawa perkahwinan itu bukanlah satu jalan semata-mata ingin mengelakkan maksiat.Tapi ia adalah tentang komitmen terhadap pasangan.Bagi mereka yang ingin berkahwin awal maka persediaan perlulah dibuat dari sekarang.Buatlah tabungan awal walaupun anda masih di tahun 1.


Berapa ramai yang bercerai dan diceraikan kerana perilaku sendiri.Sikap bengis,panas baran mestilah diturunkan.Perkahwinan adalah ketenangan bagi mereka yang sekufu.Ego dan perilaku buruk bakal merosakkan rumah tangga .Kesimpulannya kahwinlah awal jika sudah cukup persediaan dan mendapat restu ibu bapa.


Ingatlah jangan cemari perkahwinan yang mulia dengan cerai.Hormat menghormati saling hargai menghargailah sesama pasangan.Pujian pasti menaikkan seri rumah tangga.(Nasihat macam dah kahwin plak...ha2)

7 ulasan :

NURUL SYUHADAH MOHAMED DZARAWI berkata...

saudara ni sudah berkahwin kah..? gayanya macam ya, tapi rasanya beLum...keLiru saya~~

apa pun aLasannya, bergantung pada niat masing2 la kan. ibadat y dibuat akan diterima biLa niat kerana Allah dan RasuL.

so, kalau niat kawin lambat sket pun tapi mgkin atas niat dakwah pun tak salah. depends kat penilaian masing2...Allah meniLai ~~!

moja berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
moja berkata...

erm... comment dah di delete.. abg marah ker??? sori la... afwan3.. asif...

Zulkamal - Ruhul Jadid berkata...

x marah moja.But its all about people.Maslahah orang lain juga perlu djaga..Teruskan komen-komen membina.


Tanya orang.MOja bila?......ERM....

moja berkata...

ana??? erm.. tak lama lagi.. :)
tapi tak da calon lagi.. :(
duit pun tak da... :(
er... macam mana erk???

gadis^ipt berkata...

salam,sy berusia 21thun,just nak tnya pendapat lah..sy mengenali seorang jejaka yg bg sy sudah layak untuk memiliki keluarga sendiri.beliau bermur 27thun.jika diikutkan mmg ptut dh kwen.baru2 ni dia melamar sy..dan telah mmbuat perancangan untuk menikahi sy dlm masa 2 bulan lagi.patut ke sy menerima lamaranya..kalau ikutkan dia dh ada kerjaya yg bagus..insyallah sy yakin dia seorang yg bertanggungjwb

Zulkamal berkata...

Buat Gadis^ipt:

Pendapat saya, jika saudari masih di tahun 1 atau 2, pada saya kurang sesuai kerana saudari masih belajar. Lainlah jika di tahun akhir.

Tapi terpulang, ikutkan pengalaman kawan-kawan saya, mereka kahwin biasanya ditahun akhir terutamnya berbaki 1 semester lagi.

Jika saudari berada di tahun 1 atau 2, bolehlah ikat dengan pertunangan dahulu. Paling penting adalah redha mak ayah.Jika mereka bersetuju, silakan lah.

Untuk penjelasan lebih jelas, saudari bolehlah mendapat khidmat nasihat dari ynag lebih pakar.

Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...